torsdag 6 maj 2010

Stickcafé i Olofsfors

Äntligen kom jag i väg på stickcafé. Jag har länge velat gå men det har inte funnits tid och ork tidigar. Men i kväll åkte jag och en kompis till vackra Olofsfors. Först besökte vi Olofsfors Garn och Tyg http://garnochtyg.blogspot.com/ , där köpte jag ullgarn till en väska. Jag tänker försöka mig på att tova. Det har jag aldrig provat på men det verkar väldig roligt.

När vi handlat klart gick vi till Café Anno 1762http://kafeanno1762.blogspot.com/ där stickcaféet höll till. Idag var de besök av Karin Wallin som arbetar som lärare på Institutionen för estetiska ämnen vid Umeå Universitet. Hon pratade och visade prov på hur man kan komma vidare med sin stickning. Av ullgarn hade hon stickat upp flera olika provlappar i flera olika sticktekniker. Hon hade utgått från en skiss med en viss färgsättning och mönster. Därefter hade hon provar sig fram med olika tekniker och olika sammansättningar av de valda färgerna. Vissa bitar var tovade och andra var stickade på olika sätt för att få fram olika strukturer i stickningen. Hon hade även blandat stickat med tyg på ett väldigt häftigt sätt.
Mycket intressan och givande, speciellt för mig som har så svårt att sticka efter ett mönster.



Bilderna blev kanske inte de bästa, jag hade tyvärr bar med mig min gamla kamera. På bilden längst mer till väster har hon först stickat en randig bit och sedan sytt på ett tyg. Därefter klippt upp så att det stickade kommer fram. Den till höger har först tovats sedan sytt på ett tyg och klippt upp ett möster mellan sömmarna.
Nu önskar jag bara att dygnet hade lite fler timmar för det är så mycket jag vill hinna med.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar